Sign for my future / klimaat bij Hello Bank

• 9 april 2019
  • 2 reacties
  • 364 Bekeken

Reputatie 1
Badge
In de laatste nieuwsbrief las ik tot mijn plezier dat BNP/Hello de klimaatverandering als prioriteit beschouwt en zich wil engageren. Zo is er bijvoorbeeld steun voor "sign for my future".

Zelf heb ik twee vragen: eentje voor de bank en eentje voor de community.

Voor BNP/Hello: wat doet de bank momenteel al? Welke engagementen komen er eventueel nog bij?

Voor de community: wat verwacht jij van je bank op dat vlak?

Mijn eigen vragen en suggesties:
- Hoe kan ik het beste sparen of investeren via de bank als ik rekening wil houden via het klimaat? Kan de bank hier bijvoorbeeld tips in geven via de nieuwsbrief?
- Hoe werkt een SRI spaarplan of finds precies? Heb er vroeger ooit een stukje over opgezocht. Op dat moment werd er gewerkt met een blacklist: je inleg werd dan niet gebruikt voor technologieën die als erg schadelijk werden aanzien, bijvoorbeeld tabak of kolencentrales. Zeker een positieve keuze op lange termijn. Ik vroeg me af of er ook opties zijn waarbij het omgekeerd wordt gezien (whitelist): je inleg wordt gebruikt voor bedrijven die de situatie actief beter maken op duurzaamheidsvlak.

2 reacties

Reputatie 1
Badge
Update: voor wie er graag wat meer over leest --> https://www.bnpparibasfortis.com/nl/ons-engagement/csr-article/teken-jij-ook-voor-het-klimaat
Reputatie 2
Badge +1
Dag Bert,

Hieronder een antwoord op je vragen:

Alle landen van de Verenigde Naties keurden in september 2015 de Sustainable Development Goals (SDG’s), of doelstellingen voor duurzame ontwikkeling, goed (in overleg met de overheden, de ngo’s en voor het eerst ook, met de bedrijven). Die SDG’s houden 17 essentiële verbintenissen in om tegen 2030 armoede uit te roeien, de planeet te beschermen en welzijn voor iedereen te verzekeren. BNP Paribas Fortis, waarvan Hello bank! een dochteronderneming is, ondertekende op 18 oktober 2016 het ‘Belgian SDG Charter’. Met de ondertekening van dat charter verbond de bank zich ertoe om de 17 doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de VN te helpen bereiken.
BNP Paribas Fortis, dat verantwoord onderneemt op 4 gebieden – ten aanzien van de economie, zijn medewerkers, de maatschappij en het milieu – draagt volop bij tot de verwezenlijking van die doelstellingen. Doordat de bank bovendien alle sectoren financiert, hebben we het voorrecht om bij te dragen tot alle SDG’s.
Centraal in ons engagement staan een sterke ambitie en een grote veeleisendheid op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, ethiek, diversiteit en bevordering van de mensenrechten, met respect voor de wetten en de verschillende culturen van de landen waarin we actief zijn. We leveren inspanningen om een 100% verantwoordelijke bank te worden in de manier waarop we werken, in de diensten die we aanbieden en in de extra initiatieven die we nemen, zodat we een positieve impact hebben op de samenleving.

Verantwoordelijk bankieren betekent:
• de economie op een ethische manier financieren: onder andere door leningen toe te kennen voor maatschappelijke en milieuprojecten.
• de ontwikkeling en het engagement van onze medewerkers aanmoedigen: onder andere door het opzetten van acties ter ondersteuning van goede doelen.
• maatschappelijk engagement: BNP Paribas Fortis Foundation meer dan 150 goede doelen ondersteund in 2017.
• de klimaatverandering bestrijden: BNP Paribas Fortis is sinds eind 2017 koolstofneutraal en gebruikt 100% groene stroom. Verder dragen we onder andere onze steen bij door een aangepast financieringsbeleid.

Wat betreft een SRI spaarplan, kan je je steeds eens informeren door een vrijblijvende afspraak te maken in één van de kantoren van onze hoofdbank, BNP Paribas Fortis. Hello bank zelf biedt namelijk geen beleggingen aan. Een afspraak maken kan telefonisch op het nummer 02 762 60 00, van 7u tot 22u op weekdagen en van 9u tot 17u op zaterdag.

Mvg,
Enzo

Reageer