Wat is mijn (future) woning echt waard?

• 15 april 2016
  • 1 reactie
  • 2884 Bekeken

Reputatie 3

Met een woningmarkt die continu beweegt, is een accurate prijsbepaling niet voor de hand liggend. Allerhande factoren hebben namelijk een invloed. Toch weet je graag wat de echte waarde is van je toekomstige woning. Vergaar die kennis via een schatting!

Je wilt graag weten hoeveel een woning nu echt waard is? Misschien wel om een voorzichtig bod - liefst nog wat onder de prijs - uit te brengen? Een schatting geeft een idee over wat de woonst waard is, maar besef dat het geen exacte wetenschap is.

Je kunt op drie manieren een schatting bekomen:

Zelf online aan de slag

Er zijn wel wat online tools ter beschikking om een goed idee te krijgen hoeveel een woning waard is. Een snelle schatting, op basis van woningen in de buurt, kan gratis bij Immoreus. Bekijk je het liever wat meer in detail? Dan kan dat betalend bij Ichecker met prijzen van 4,95 EUR tot 14,95 EUR of via Immoprice voor 24,95 EUR. De twee laatste tonen je een voorbeeldverslag.

Een erkende schatter doet het werk

Een onafhankelijke, erkende schatter is de meest betrouwbare bron, maar het resultaat blijft indicatief. Ramingen kunnen (soms tot wel 30%!) verschillen. Op basis van een persoonlijk bezoek schat de expert de waarde en schrijft hij een officieel (beknopt of uitgebreid) verslag uit. Een uitgebreid rapport kan al snel 500 EUR kosten. Soms is zo’n verslag noodzakelijk voor het woningkrediet bij de bank.

Mondelinge (en gratis!) expertise

Een mondeling expertise wordt vaak gratis aangeboden door vastgoedexperten (de makelaars). Zij bieden, op basis van de gegevens over de woonst en hun marktkennis, een idee wat betreft de marktwaarde. Een schriftelijk verslag mag je hier wel niet verwachten.

Persoonlijk gevoel

Een woonst kopen draait niet enkel om cijfers, maar ook - en misschien wel voornamelijk - om het gevoel. Ben je verliefd of niet? Zie je jouw kinderen opgroeien in de buurt? Voelt het als een thuis aan? Is er een chille bar of club in de buurt? Wanneer je wat huizen gaat bekijken, neem dan een checklist mee met zaken die voor jou de waarde van de woonst bepalen. Vastgoedadviseur Vinta heeft een leuke checklist om ‘vakkundig’ de woonst te overlopen.

Wat bepaalt voor jou de waarde aan een woning?

1 reactie

Badge
Ik heb reeds 2 maal betaald voor een schatting door gudrun expertise, door de banken erkend als expert.
Echter 2 keer zaten ze er volledig naast. Het eerste betrof een pand dat wij wensen te kopen voor 245.000€, het
Verslag van gudrun was slechts 90.000€ venale waarde. Dus geen aankoop mogelijk. 4 maand later werd de woning verkocht voor 230.000€.
De 2de keer betrof het de woning van mijn ouders, deze werd geschat op 380.000€, 3maand later later verkocht voor de vraagprijs van 495.000€.
Dat je nu 1 keer een slechte ervaring hebt, dat kan ik aannemen. Maar 2 keer, dan stel ik me toch de vraag hoe het komt hoor ? Mij lijkt het meer op geldklopperij!!!!
Wat mij betreft heeft iets maar de waarde van wat er effectief gegeven wordt op de moment dat het verkocht wordt, daar er teveel variabele factoren zijn om een waarde reëel te bepalen.
Laat je hetzelfde goed door 5 verschillende schatters schatten, dan bekom je gegarandeerd 5 verschillende waarden.
Persoon x wil 250.000€ voor een goed betalen en heeft het geld, persoon y wil het goed wel, maar heeft maar 200.000€ ter beschikking en vind het Max 230.000 waarde. Wat is de waarde als persoon x het goed loopt????

Reageer