Wat als... je geconfronteerd wordt met waterschade?

• 26 februari 2016
  • 0 reacties
  • 2630 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Wist je dat waterschade een van de meest voorkomende verzekeringsgevallen is? Van een gesprongen leiding tot een lek bij de buur: een ongeluk zit in een klein (nat) hoekje. Maar niet alle lekken zijn zomaar gedicht! Wanneer zal je verzekering een dekking bieden en wanneer niet? En wat omvat die dekking juist?

Enkele praktische voorbeelden:
  • Er kwam een lek in ons aquarium. Dat bracht heel wat schade aan het parket en aan de zetels. Ben ik gedekt? JA, de verzekering zal de schade zowel aan het parket, de zetels als de inhoud van het aquarium vergoeden. De herstelling of vervanging van het aquarium zelf zal niet altijd gedekt zijn (afhankelijk van de oorzaak van het lek).
  • Tijdens een zomeronweer met véél regen stond ons keukenraam nog op een kiertje. Gevolg: een kapotte microgolfoven. Zal die worden vergoed? NEE. Schade door regenwater dat binnendringt door een geopend deel van het gebouw wordt niet terugbetaald door de verzekering.
  • Mijn buurman heeft een lek in de badkamer dat ook in onze woning ernstige waterschade aanricht. Zal mijn verzekering een dekking bieden of klop ik bij de buurman aan? Jouw eigen woningverzekering zal de schade dekken. Zij verhalen het bedrag op je buren of op de verzekering van je buren. Daarentegen blijft het bedrag van de vrijstelling (de franchise) voor jouw rekening. Je kunt die som wel terugeisen van je buur (hij is namelijk wettelijk verplicht de aangerichte schade aan derden te vergoeden). Je rechtsbijstandsverzekering kan je, indien nodig, helpen bij dit verhaal.
  • Onze leidingen zijn gesprongen door de vrieskou. Zal de verzekering de herstellingen betalen? MISSCHIEN. De verzekering zal de herstelling van de opgelopen schade vergoeden zolang het gebouw verwarmd was tussen 1 november en 31 maart en de leidingen correct geledigd werden.
  • We hadden een lek, maar zijn er pas maanden later achtergekomen. De meter is de lucht ingeschoten, de waterfactuur zal een pak hoger zijn! Zal de verzekering tussenkomen in de hogere waterfactuur? NEE. Het weggevloeide water is verloren en zal niet vergoed worden door de verzekeraar (de watermaatschappij komt wel soms tussen in dit verlies). Maar: schade door het water aan de verzekerde goederen wordt wel vergoed door de verzekering. Net zoals de opzoekingkosten van het lek en de herstelling van de waterleiding in geval van waterschade.

Hello home heeft een praktische online simulator. Je simuleert er snel de premie van een woningverzekering op!

0 reacties

Geen reactie

Reageer