Vraag

Vraag ivm tijdelijke contracten en lening

• 28 november 2017
  • 5 reacties
  • 2388 Bekeken

Beste

Mijn partner en ik zijn voor een huis aan het kijken, en hebben nu een huisje gevonden van ongeveer 250 000 euro,maar nu hadden we toch eigenlijk nog een vraag alvorens we onze hoop op dit huis zetten.

Mijn partner werkt fulltime met een vast contract (contract van onbepaalde duur al sinds 2015) met een loon van ongeveer 2400-2500 Netto per maand. Ik werk nog niet zo heel lang (3 maanden), aangezien ik pas afgestudeerd ben, aan ongeveer 1600 Netto per maand. Voorlopig is dit met tijdelijke interim contracten, aangezien je in het bedrijf pas na 6 maanden (dus over 3 maanden) vast aangenomen wordt (dus met een contract van onbepaalde duur). Het bedrijf is ook niet zo happig voor het maken van een intentieverklaring?werkgeversverklaring na deze 6 maanden.

We hebben dus samen ongeveer 4000-4100 Netto per maand als inkomen en hebben ongeveer 60 000 te besteden aan eigen inbreng.

Nu is mijn vraag: is het een enorm probleem om een lening aan te vragen voor een huis van 250 000, met 60 000 inbreng en 4000 Netto inkomen per maand, omdat ik nog maar net aan het werk ben en nog met tijdelijke week contracten werk voor enkele maanden?

Ik weet dat het altijd persoonlijk bekeken wordt, maar als er al onmiddellijk een probleem van gemaakt zal worden over het feit dat 1 van de 2 nog maar recent aan het werk is en met tijdelijke contracten, (ook al hebben we zeker genoeg maandelijkse inkomsten en eigen inbreng) is het voor ons natuurlijk gewoon beter om nog niet de hoop te vestigen op het huis en nog geen aanvraag in te dienen.

Hoop dat er toch een antwoord mag volgen.

Groeten

Shana

5 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Dag Shana,

Het is niet zo dat je aanvraag direct geweigerd wordt. De kans is wel kleiner dat het goedgekeurd wordt vermits je nog geen vast werk hebt en nog maar recent bent begonnen werken. Je hebt wel loonfiches nodig van drie maanden. Het kan zijn dat je wel al drie maanden werkt, maar nog maar loonfiches hebt van bijvoorbeeld twee maand, dus daar moet je wel op letten. Het feit dat je partner wel al enige tijd vast werk heeft is een voordeel. Een intentieverklaring van je werkgever zou ook een voordeel zijn.

Als je al loonfiches van drie maanden kan doorsturen, kan je je aanvraag simuleren of indienen op onze site: https://home.hellobank.be/nl.

Pas als je aanvraag getekend is en we hebben al je nodige documenten (loonfiches, compromis, bewijs eigen inbreng,...) kunnen we nagaan of je aanvraag aanvaard of geweigerd wordt.

Met vriendelijke groeten,
Elisa
Dag Shana,

Het is niet zo dat je aanvraag direct geweigerd wordt. De kans is wel kleiner dat het goedgekeurd wordt vermits je nog geen vast werk hebt en nog maar recent bent begonnen werken. Je hebt wel loonfiches nodig van drie maanden. Het kan zijn dat je wel al drie maanden werkt, maar nog maar loonfiches hebt van bijvoorbeeld twee maand, dus daar moet je wel op letten. Het feit dat je partner wel al enige tijd vast werk heeft is een voordeel. Een intentieverklaring van je werkgever zou ook een voordeel zijn.

Als je al loonfiches van drie maanden kan doorsturen, kan je je aanvraag simuleren of indienen op onze site: https://home.hellobank.be/nl.

Pas als je aanvraag getekend is en we hebben al je nodige documenten (loonfiches, compromis, bewijs eigen inbreng,...) kunnen we nagaan of je aanvraag aanvaard of geweigerd wordt.

Met vriendelijke groeten,
Elisa

Ja dat snap ik allemaal wel, en dit had ik zelf ook al in mijn hoofd, maar ik heb net de cijfers erbij gezet om een beter beeld te krijgen. Bijvoorbeeld: als we de simulatie moeten geloven, kan hij perfect alleen een lening afsluiten voor een huisje met 250 000 op 25 jaar met zijn nettoloon van 2500 euro en 60 000 euro eigen inbreng. In principe kan hij het alleen, want dit zou betekenen dat de lening 1000 euro per maand zou zijn, ongeveer 40% van zijn netto loon, en dus haalbaar.

Maar, natuurlijk willen we dit samen doen, gaan het dan problemen geven dat ik maar tijdelijke contracten heb, ook al zou hij het in principe alleen aankunnen? Of worden mijn inkomsten dan gewoon genegeerd en naar enkel zijn inkomsten gekeken. Dit is eigenlijk wat we willen weten.
Reputatie 3
Badge +1
Dag Shana,

Jouw inkomen gaat zeker geen negatieve invloed zijn. We gaan je loon meerekenen, maar houden er rekening mee dat dit kan wegvallen.

Groetjes,
Elisa
Dag Shana,

Jouw inkomen gaat zeker geen negatieve invloed zijn. We gaan je loon meerekenen, maar houden er rekening mee dat dit kan wegvallen.

Groetjes,
Elisa

Oke bedankt!
Het is dus zeker goed om samen een lening aan te vragen, in plaats dat hij het alleen zou doen?
Reputatie 3
Badge +1
Dag Shana,
Het is inderdaad zeker goed om met twee de lening aan te vragen in plaats van hij alleen.
Groetjes,
Elisa

Reageer