Hightech in huis: automatiseren via de smartphone?

• 4 februari 2016
  • 3 reacties
  • 2993 Bekeken

Reputatie 1
Badge
De technologie staat niet stil. Deze gadgets en technische hoogstandjes staan niet alleen mooi in je huis, de hightech maakt het bovendien een pak makkelijker om dingen te doen.

Domotica, de hardware die je huis automatiseert, is vaak een dure en complexe aangelegenheid. Wil je liever eerst wat experimenteren met slimme technologieën die je via je smartphone bedient, dan vormen deze drie een leuke start.

1. Nest: de slimme thermostaat De Nest is een zogeheten slimme thermostaat. Het toestel leert uit je gedrag. Kom jij elke avond om zeven uur thuis, en ga je om elf uur naar bed, dan weet Nest dat na een tijdje. De thermostaat zorgt er zo automatisch voor dat je verwarming op tijd wordt uitgeschakeld. Handig en energiebesparend.
  2. Devolo's starterspakket: maak je huis intelligent Wie met slimme huizen aan de slag wil, kan bij Devolo de Home Control Starter Kit vinden, een starterspakket dat je helpt om je huis intelligent te maken. Dat pakket werkt met een app, die via sensoren bijvoorbeeld laat weten wanneer je het raam hebt laten openstaan. De slimme stopcontacten van Devolo kun je dan weer op afstand uitschakelen. Een en ander kun je uiteraard uitbreiden om bijvoorbeeld de lichten automatisch op bepaalde uren aan of uit te doen, en het energieverbruik van je verschillende apparaten te meten.
  3. Philips Hue: aangepaste belichting Mag het iets kleuriger? Philips heeft een hele reeks aan slimme lampen, die je snel via je smartphone of tablet kunt bedienen. Je hebt de keuze uit 16 miljoen verschillende kleuren en het is zelfs mogelijk de lichtinstellingen te baseren op de kleuren van je favoriete kunstwerk, of de foto van je bomma. Het Hue-systeem laat je bovendien snel de sfeer aanpassen van strak en helder naar bijvoorbeeld gedimde mood lighting voor een gezellige avond op de sofa.

Nog andere slimme gadgets in huis? Vertel het ons hier!

3 reacties

Reputatie 3
Badge
Deze vond ik ook wel straf, The Family Hub Refrigerator. Ik heb me alvast ingeschreven via deze link...
Reputatie 3
Badge
Ik heb zelf ook al dikwijls naar betaalbare domotica gezocht. Als ik ooit toch eens iets koop zou ik voor z-wave gaan, volledig draadloos en helemaal zelf aan te passen.
Reputatie 1
Badge +1
Bedankt voor de tip Matthias! Moest je ooit een z-wave systeem aanschaffen, laat ons dan zeker weten wat je er van vindt.

Reageer