Beantwoord

[FAQ] Welke documenten heb ik nodig om mijn aanvraagdossier voor een woonkrediet samen te stellen?

• 6 januari 2016
  • 6 reacties
  • 4149 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Welke documenten heb ik nodig voor mijn woonkrediet aanvraag?
icon

Beste antwoord door LisaD 7 januari 2016, 10:48

Naast de documenten die het Hello team je bezorgt, vragen wij je ook om ons de volgende documenten te sturen:

- een kopie van je loonfiches van de laatste drie maanden
- een kopie van je recentste aanslagbiljet
- een kopie van de verkoopovereenkomst als je een woning koopt
- een kopie van de schatting of de prijsofferte voor de werken en de bouwvergunning als je een woning bouwt
- eventuele bewijsstukken van bijkomende inkomsten
- het bewijs van een andere verzekeringsmaatschappij als je niet van plan bent om de schuldsaldoverzekering of woningverzekering via Hello bank! af te sluiten
Bekijk origineel

Op dit topic kan je niet reageren

6 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Naast de documenten die het Hello team je bezorgt, vragen wij je ook om ons de volgende documenten te sturen:

- een kopie van je loonfiches van de laatste drie maanden
- een kopie van je recentste aanslagbiljet
- een kopie van de verkoopovereenkomst als je een woning koopt
- een kopie van de schatting of de prijsofferte voor de werken en de bouwvergunning als je een woning bouwt
- eventuele bewijsstukken van bijkomende inkomsten
- het bewijs van een andere verzekeringsmaatschappij als je niet van plan bent om de schuldsaldoverzekering of woningverzekering via Hello bank! af te sluiten
Waarom is er een verplichting om een schuldsaldo verzekering worden afgesloten ?
Bij overlijden kunnen de erfgenamen toch het openstaand bedrag van het krediet afbetalen ?
En de bank heeft toch een hypotheek op het onroerend goed ?
Reputatie 2
Badge
Waarom is er een verplichting om een schuldsaldo verzekering worden afgesloten ?
Bij overlijden kunnen de erfgenamen toch het openstaand bedrag van het krediet afbetalen ?
En de bank heeft toch een hypotheek op het onroerend goed ?

Je kan kiezen waar je je schuldsaldoverzekering afsluit, maar de bank verplicht ze wel samen met de hypotheek en de brandverzekering als 'zekerheden' voor de bank.

De hypotheek in geval van stopzetting van betaling, waarbij de eigendom verkocht kan worden om de lening te recupereren.
De brandverzekering om de waarde van de woning te beschermen tegen brand of andere schade zolang de lening loopt.
Tot slot de schuldsaldo die er voor zorgt dat de bank haar lening terugbetaald krijgt bij plots overlijden van de ontlener.

Je opmerkingen over de hypotheek en de erfgenamen zijn deels te begrijpen. Maar...
Erfgenamen kunnen een erfenis weigeren, wat al eens gebeurt als ze weten dat deze voornamelijk schulden bevat.
Een gezinssituatie verandert ook al eens, dus zou de bank in geval van plots overlijden toch verplicht worden de hypotheek te lichten en mogelijk mensen uit het huis te zetten.

Banken hebben niet altijd de beste reputatie, maar in dit en andere gevallen vermijdt de schuldsaldoverzekering toch heel wat leed bovenop het leed van een onverwacht overlijden.
Ik kan nergens simuleren wat de eenmalige premie is voor schuldsaldo verzekering, enkel maandpremies gedurende 2/3 van de looptijd. Bij het afsluiten van een lening op het einde van het jaar zou een eenmalige schuldsaldo premie echter fiscaal voordelig zijn. Kan een eenmalige premie bij hello bank en zo ja, hoe kan ik hiervoor de premie laten berekenen ?
Reputatie 3
Badge +1
Dag Ivan,

Een eenmalige premie bij Hello bank is niet mogelijk. Vandaar dat je deze optie niet krijgt bij de simulatie. Indien je kiest om bij ons de schuldsaldoverzekering aan te gaan voor de korting, werk je steeds met maandelijke premies.

Groetjes,
Sanne
Reputatie 2
Badge
Ik kan nergens simuleren wat de eenmalige premie is voor schuldsaldo verzekering, enkel maandpremies gedurende 2/3 van de looptijd. Bij het afsluiten van een lening op het einde van het jaar zou een eenmalige schuldsaldo premie echter fiscaal voordelig zijn. Kan een eenmalige premie bij hello bank en zo ja, hoe kan ik hiervoor de premie laten berekenen ?

Hello Ivan,

Als je toch absoluut een schuldsaldoverzekering met enige premie wenst, kan je deze altijd aanvragen via onze collega's van een BNP Paribas Fortis-kantoor. In dit geval, bezorgen we je alsnog de korting op de rentevoet van je lening voor het aangaan van de schuldsaldoverzekering.

Groeten,
Angelo