Een huis kopen in een-twee-drie?

Heb je woningkriebels in de buik? Dan is het tijd om op huizenjacht te gaan. Maar een huis kopen, hoe pak je dat het best aan? Stap 1: weet wat je wilt!

Sommigen worden stapelverliefd op een woning en gaan dan zoeken naar een financiering. Anderen gaan eerst even praten met de bank en pas nadien op zoek naar een stekje. Ieder zijn weg naar het droomhuis, maar deze drie stappen (in welke volgorde dan ook) doorlopen wij - zelfs de miljonairs onder ons! - allemaal.

Stap 1. Wat wil ik?

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen, is: “Wat verlang ik van mijn toekomstige woning?” Het antwoord op die vraag, noemen ze in makelaarstaal ook wel ‘het woonprofiel’. Eens je jouw profiel kent, gaat de zoektocht al iets vlotter gaan.

Aandachtspunten in het opstellen van zo’n profiel zijn: wat voor woning zoek je precies (aantal kamers, (grote) tuin of niet, ligging,...), jouw gezinssituatie, je voornaamste uitgaves,... Stel je bijvoorbeeld deze vraag!

Hoe ga jij om met de huizenjacht?
  • Ik weet wat ik wil en zoek doelbewust
  • Ik tast de markt wat af via het web, mond-tot-mondreclame of de zoekertjes in de krant
  • Help, ik ben verloren in al die huizenpraat. Ik vraag advies bij een makelaar
Heb je de toets ingevuld? Over naar stap 2!

Stap 2. Wat kan ik?

Je hebt waarschijnlijk in de loop van de jaren wel een centje gespaard. Maar goed ook, want dat geld heb je nodig voor je ‘eigen inbreng’. Een woning kost namelijk meer dan de aankoopprijs zelf.

Registratierechten, notariskosten, aktekosten, noem maar op. Al die extra’s bovenop de eigenlijke aankoopprijs zijn voor eigen rekening. Bereken de ‘eigen inbreng’ en wat je kunt lenen via de online simulator van Hello home!

Eens je weet wat mogelijk is binnen je budget, is het een kwestie van vergelijken:
  • Komt hetgeen je financieel kunt overeen met wat je wilt?
  • Laat je je adviseren door je bank of leg je je oor te luisteren bij meerdere banken?

• Eerst weten hoeveel centen ik kan besteden, dan ga ik zoeken naar de woning
  • Eerst zien waar ik wil wonen en dan bekijk ik de financiën
  • Ik bekijk een lening samen met mijn bank
  • Bankshoppen geblazen!
Heb je een woning gevonden en komt de financiering in orde? Niets vergeten? Kijk snel achter deur nummer 3!

Stap 3. Woningeigenaar in spe? Zorg voor voldoende financiële bescherming!

Jijzelf biedt een paraplu aan je nieuwe woonst in verschillende vormen:
Ook de bank wil beschermd zijn. En daarvoor dient de hypotheek, want die zorgt ervoor dat de bank het geleende bedrag kan terugvorderen (via jouw eigendom) in het geval dat jij de lening niet langer betaalt.

• Ik vervul alle formaliteiten (vb. de hypotheek) met een gerust hart online.
  • Ik vertrouw het toch niet zo om mijn gegevens online door te geven.

Huiswerk maken? Dat kan mega-snel met de online simulator van Hello home!

Reageer

2 Reacties

Een zeer belangrijk artikel voor potentiële kopers van een thuis.
Als je deze stappen verloopt dan heb je een goed beeld over wat het allemaal financieel inhoudt om een woning te kopen. ZO kan je doelgericht en bewust op zoek naar een woning die past binnen budget en wensen.
Graag wil ik hierop een aanvulling doen. Nu men weet wat men wilt en binnen welk budget men moet zoeken is het ook belangrijk dat men weet HOE men bezichtigingen moet doen. Om zo de beste beslissing te kunnen nemen. Bij First Immo hebben we speciaal voor (beginnende) potentiele kopers de uitgebreidste vragenlijst opgesteld + uitleg waarom je deze vragen moet stellen samengesteld. Hopelijk kunnen jullie Hello Bankers eer hun voordeel uithalen 😉
http://www.firstimmo.be/nl/blog/29/de-20-vragen-die-je-moet-stellen-bij-een-bezichtiging-en-waarom-het-belangrijk-is-voor-jou-als-potentile-koper

Succes
Wij zijn ook lang op zoek geweest naar een geschikte woning. Er komt zeer veel bij kijken, een woning verkopen is echt geen lichte zaak. Wij hadden veel aan de info op http://www.nobels.be/nl/nieuws Succes! Grt, Rini

Reageer